Titlul materialului, inspirat de
cunoscutul roman scris de Gabriel Garcia Marquez, invită cititorii să
reflecteze asupra unuia dintre „demonii” cei mai de temut pentru membrii unei
echipe: evaluarea.
În
cele mai multe organizații, acesta este un proces ce se întâmplă o dată pe an,
iar angajații, deseori, îl privesc cu reticență din mai multe motive. Un motiv
invocat uneori de angajați este acela că ponderea acordată feedback-ului
colegilor este prea mare. Exemplul vine în contextul unui proces de evaluare de
tip 360, în care audienței „colegi/peers” îi fusese acordată o importanță egală
cu cea a audienței „clienți”. Această opinie este fundamentată pe concepția
conform căreia colegii nu au cunoștințele sau informațiile necesare pentru a le
evalua corect munca și contribuția la dezvoltarea afacerii. Totodată, unii
angajați exprimă temerea că informațiile pe care le furnizează în timpul
derulării procesului de evaluare nu vor rămâne confidențiale. Cel mai adesea
această temere este înlăturată prin contractarea unui furnizor extern pentru
serviciile de evaluare, însă, chiar și așa, oamenii se deschid cu oarecare
dificultate și evită să comenteze atunci când acorda un scor.
Mai
sunt situații în care procesul de evaluare este discreditat chiar de către
organizație. Mai exact, este vorba de un proces în urma căruia nu se întâmplă
nimic. Evaluarea este menită să facă o radiografie a echipei/organizației,
urmând ca apoi să fie implementate planuri de dezvoltare, însă atunci când după
încheierea procesului de evaluare în organizație nu se mai întâmplă nimic,
oamenii își pierd încrederea și tratează cu superficialitate exercițiile
similare.
Și
totuși pentru organizație, dar în egală măsură și pentru oameni, este important
un astfel de proces, iar cheia succesului este alegerea
instrumentului/modalității potrivite echipei. Astfel, pot fi echipe pentru care
un instrument standardizat sau sub forma unei aplicații să fie potrivit, în
timp ce pentru alte echipe un instrument de tipul Assessment/Development Center
va produce cele mai bune rezultate. O observație pertinentă în legătură cu
acest instrument este legată de costurile mai consistente comparativ cu cele
presupuse de utilizarea unei aplicații. Totuși, o analiză corectă
„cost-beneficiu” arată că planurile de dezvoltare ce se pot construi pe baza
detaliilor obținute din Assessment produc impact pe termen lung, deoarece se
fundamentează pe informații obținute din utilizarea unei game largi de
instrumente, iar gradul de deschidere al participanților la un astfel de
program este mult mai ridicat decât în cazul unei evaluări ce foloseste un
singur instrument/aplicație. Experiența GoodStory indică faptul că
Assessment/Development Center este un bun fundament pentru dezvoltarea de
programe complexe de dezvoltare a angajaților, mai ales în contextul în care
organizația se află în etapa în care își propune să identifice corect talentul
din organizație. Totodată, acesta poate fi un instrument utilizat în retenția angajatilor
valoroși, deoarece prin acest mod de evaluare li se arată că sunt importanți
pentru organizație.
Acest
material este scris de Cristina Nedelcu, Managing Partner al GoodStory România.