O echipă productivă este, în mod clar, aceea ai cărei membri și-au descoperit cel mai bun ritm de lucru împreună, dar este și aceea de care conducerea companiei se interesează. Și nu doar prin interacțiuni sporadice de curtoazie, ci și consecvent, prin procese temeinice de evaluare.
Te întrebi „De
ce?” numai atunci când compania îți merge prost? E cazul s-o faci și atunci
când merge bine, pentru cel puțin două motive: 1) poate merge mult mai bine și
2) compania poate să aibă subit o scădere drastică în productivitate și să nu
știi ce se întâmplă; și nici cum să remediezi situația.
Ce vrem să spunem
cu ambele exemple: trebuie să-ți cunoști angajații pentru a te asigura că
strategiile pe care le creezi sunt cele potrivite pentru ca ei să-ți ducă
afacerea pe culmile succesului. Simpla evaluare a echipei poate face ca
productivitatea muncii sale să depășească cu mult graficele cu care erai
obișnuit.
Acest proces este
unul de durată, care cere nu doar răbdare, atenție și consecvență, ci și o
serie de instrumente și metode menite să facă profilul fiecărui angajat și să-i
determine locul potrivit atât în echipă, cât și în tabloul strategiei de
afaceri a companiei.
Iată câteva
idei de acțiuni pentru evaluarea personalului:
·
Prima
evaluare a angajatului: ar
trebui programată la șase luni de la data începerii activității, iar a doua
după alte șase luni. Ulterior, programează evaluarea anuală în jurul datei aniversare
a angajatului la acest loc de muncă.
·
Chestionare
de evaluare folosind metoda 360 de grade: sunt completate pentru fiecare angajat în parte de
către toți cei cu care acesta interacționează, activând în toate nivelurile
afacerii: șefi, subordonați, colegi, colaboratori etc. Chestionarul poate fi
completat și de angajatul respectiv, pentru a se determina decalajul dintre
stima de sine și părerea celorlalți. Aceste chestionare sunt considerate de
încredere datorită naturii lor de confidențialitate, astfel încât cei care le
completează oferă un feedback onest.
·
Metoda
Balanced Scorecard (BSC): ia în calcul obiectivele companiei și indicatorii de performanță la nivelul
fiecărui post, evaluând modul în care angajații au reușit să-și atingă
obiectivele, atât cele pe termen scurt, cât și cele pe termen lung.
·
Implicarea
angajatului în evaluare:
constă în a-i cere acestuia să sugereze orice modificare consideră necesară în
descrierea postului său conform obiectivelor de îndeplinit în activitate, în
timp ce evaluatorul adaugă același tip de input în fișa sa. Ulterior,
evaluările de ambele părți ale postului sunt puse față în față și discutate.
·
Discuții
cu echipa: felul în care
abordezi aceste discuții contează foarte mult în eficiența lor. Fă acest demers
cu intenția de a ajuta echipa să-și îmbunătățească rezultatele păstrează o
atitudine cordială, iar discuția va fi una naturală și satisfăcătoare pentru
ambele părți. Este foarte important ca membrii echipei să aibă încredere în
interlocutorul care reprezintă conducerea și să fie convinși că acesta este
interesat de creșterea performanțelor și nu de criticarea activității lor. De
asemenea, trebuie să te asiguri că membrii echipei dau replica în această
discuție, altfel ea se va transforma într-un monolog deloc eficient.
·
Evaluarea
specifică: când
conducerea companiei anunță rezultatele evaluării trebuie ca fiecare criteriu
din aceasta să fie analizat în raport cu profilul fiecărui membru al echipei
astfel încât angajatul să înțeleagă exact unde are rezultate bune și care sunt
capitolele la care mai are de lucrat.
·
Direcția
de dezvoltare: evită din
toate puterile să critici punctele slabe ale angajaților, mai ales în public!
Poți alege să-l chemi pe fiecare în parte la o discuție privată în care să
aduci în discuție aceste slăbiciuni scoase la iveală de evaluare și să le
folosești drept puncte de plecare într-o strategie pentru dezvoltarea
abilităților angajatului respectiv. Asta înseamnă să îi oferi o direcție de dezvoltare
și să-l susții pe acest drum cu training-uri sau programe de mentorat.
·
Evaluarea
reciprocă: asigură-te că
și tu, ca manager, primești feedback din partea echipei. Această acțiune te va
ajuta să descoperi succesele sau eșecurile pe care le-au înregistrat eforturile
tale în vederea redesenării strategiei de afaceri pentru următorul sezon sau
proiect.
·
Cultura
organizațională pozitivă: când conducerea și echipele din subordine funcționează în acord cu valori
precum onestitate, transparență, cooperare, respect, excelență, atitudine de
afaceri, se consolidează o cultură propice pentru atragerea și păstrarea în
colectiv a angajaților cu aptitudini potrivite pentru activitatea în cauză.
Acest proces scade frecvența rulajului de personal și întărește echipele,
crescând, implicit, performanța.
Așadar, pune-ți
pe organizator timp pentru a-ți cunoaște angajații, dar și specialiști în
resurse umane care să te echipeze cu instrumentele potrivite acestui demers.
Suntem aici pentru asta și pentru orice ai nevoie în gestionarea relației cu personalul
afacerii tale.